Nieuws

Agenda

  • It’s the food, my friend! - deel 6
    09-05-2014
  • Sustainable Foods Summit
    05-06-2014 tot 06-06-2014
  • Save the date: Bionext netwerk- en inspiratiemiddag
    07-10-2014

Feiten, cijfers

De totale consumentenbestedingen aan biologische voeding zijn in 2012 voor het eerst boven de 1 miljard euro uitgekomen. Dit blijkt uit een inventarisatie van ketenorganisatie Bionext in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. U kunt het rapport 'Trends in directe verkoop' hier downloaden.

De meeste biologische voedingsmiddelen worden gekocht in de reguliere supermarkten, de biologische speciaalzaken en de 'out of home' sector. Volgens de Monitor Duurzaam Voedsel 2012, die in juni is verschenen, waren deze verkoopkanalen samen goed voor 934 miljoen euro. Uit de inventarisatie van Bionext blijkt dat in de 'overige verkoopkanalen', waaronder boerenmarkten, boerderijwinkels en reguliere speciaalzaken, voor nog eens 70,1 miljoen euro aan biologische voedingsmiddelen is gekocht. Hiermee komen de totale consumentenbestedingen boven de 1 miljard euro uit.

In 2012 zijn de consumentenbestedingen aan biologische voeding in de belangrijkste verkoopkanalen met 14,3% gestegen. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel van het ministerie van Economische Zaken, waar de Bio-Monitor deel van uitmaakt. U kunt de Bio-Monitor 2012 hier downloaden.

Hieronder kunt u de Monitor Duurzaam Voedsel (1e helft 2012) en de laatste edities van de Bio-Monitor downloaden: 2011, 2010 en 2009.

Het cijfermateriaal is afkomstig van het LEI, met gebruikmaking van gegevens van o.a. de marktonderzoeksbureaus Symphony IRI, GfK Consumentenpanel, de Centrale Winkel Automatisering (CWA) en data van Stichting Skal.